Sunday, January 9, 2011

Surah Al-Inshirah : Semoga dipermudahkan segalanya





Salam semuanya. Almost 5 days dah sy tidak meng'update' e-diary kesayangan sy ni. Sorry sangat2 as I'm still trying to adapt myself with d new environment. New workplace dan belajar sambil bekerja, segalanya sgt baru buat sy. Tak mahu mengeluh lagi. InsyaAllah. Walaupun agak ketat jadual harian sy on weekdays, namun masih diberi kelapangan olehNya on weekends. Alhamdulillah. :)


Hari ni sy nak share sedikit tentang tafsir dan kaifiat membaca surah Al-Inshirah, surah ke 94 dalam mukjizat Al-Quran kita. Sy pasti semua umat Islam sgt familiar dan telah hafaz surah ini. Semenjak kecil lagi, *time-time kita mengaji muqaddam* kita semua telah dituntut untuk menghafaz surah-surah yg mudah. Dalam solat fardhu atau sunat kita juga sy pasti surah ini antara surah yg sering kali kita baca. Secara tak langsung, surah ini sgt dekat dgn kita. 


Memahami isi surah ini membuatkan sy benar-benar merasa malu. Malu pada Allah yg sesungguhnya Maha Mengetahui apa yg terbaik utk sy. Betapa seringnya sy berkeluh kesah tanpa memikirkan hikmah kesulitan yg diberi serta janjiNya akan ganjaran buat mereka yg bersabar. Begitulah sy.. Seringkali rasa terbeban bila diuji tatkala terlalu banyak nikmat yg telah dikecapi. Semoga Allah mengampuni sy dan melindungi kita semua dari perasangka buruk terhadapNya. Nauzubillah..




Isi Surah

  1. أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ   Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?,
  2. وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ   Dan Kami telah menghilangkan dari padamu bebanmu,
  3. الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ   yang memberatkan punggungmu?
  4. وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ   Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu.
  5. فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا   Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,
  6. إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا   sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
  7. فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ   Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain,
  8. وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ   dan hanya kepada Tuhanmu lah hendaknya kamu berharap.

Sudah tahu intipatinya? Mari kita susuri pula kebaikan mengamalkannya. 

  • Sabda nabi ' Barangsiapa membaca surah Alam Nasyrah seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi satu kelapangan daripadanya.
  • Barangsiapa biasa membaca surah Alam Nasyrah selesai mengerjakan solat fardu, nescaya Allah mempermudahkan urusannya serta dimudahkan segala keperluannya dan dimudahkan rezekinya.
  • Sesiapa yang membaca surah ini nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripadanya segala kesukaran dalam segala urusan. Dihilangkan segala sifat kesal, jemu serta mendatangkan rajin dalam mengerjakan ibadat.
  • Barang siapa membaca surah ini 9 kali sesudah solat fardu nescaya Allah akan menjauhkan daripadanya kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan.

Sayang sekali kalau kita tidak merebut kebaikan yg telah Allah sediakan utk kita ni. Itulah hikmahnya Allah menurunkan Al-Quran sbg mukjizat buat umat Islam. Setiap satu huruf yg dibaca itu ada pahala dan  kebaikannya. Bukan susah pun. Bila-bila pun kita boleh mengamalkannya. Sambil-sambil kita memandu, menempuh kesesakan di jalan raya, sambil naik lrt. Dari kita dok menyumpah seranah, lebih baik kita membaca surah ni. Memberi banyak kebaikan dan menjadi satu doa buat kita. Betul tak? Semoga kita sama-sama mendapat manfaat darinya. InsyaAllah. :)


No comments:

Post a Comment