Saturday, November 13, 2010

Al-Quran Miracle 15 in 1

Muhasabah diri sebentar.. Bilakah kali terakhir kita membaca kalam Allah? Minggu lepas? Bulan lepas? atau pun tahun lepas?! Sesuatu yg amat menyedihkan jika al-Quran yg sebetulnya harus kita amalkan pembacaannya hanya dipandang sepi atau dibiarkan berhabuk di atas almari. 

Mengapakah wujudnya rasa MALAS membaca al-Quran itu? Adakah kerana ketebalannya membuatkan kita rasa terbeban? Atau kita tidak punya cukup masa utk membacanya dek krn sibuk dgn urusan dunia? Atau mungkin juga kerana ketidak lancaran kita dalam mengalunkannya? Atau pun paling sedih, mungkin juga krn kita tidak langsung mengenal hurufnya? Walau apapun alasannya, semua itu ada penyelesaiannya jika kita nekad dan mahu mempelajari, memperbaiki atau menghidupkan amalannya. Tepuk dada tanya iman.. *Bak kata Ustaz Zamri dlm slot Fardhu Ain TV9*

Jgn risau kawan-kawan, insyaAllah di ruangan kali ini, ada sesuatu yg sy mahu kongsikan dgn kalian semua. Something good that will definetely help u to LOVE and enjoy reading al-Quran! Ever heard of Al-Quran Miracle 15 in 1? This Al-Quran 15 in 1 is not like an ordirary naskah yg normally kita ada. This is because naskah Al-Quran yg ini selain mempunyai tafsiran biasa, ianya juga mempunyai terjemahan utk setiap huruf, penekanan kepada tajwid, doa-doa yg terkandung di dlm Al-Quran serta sejarah Islam berserta petanya sekali. Jom kita lihat apakah intipati yg 15 itu..

Ini lah dia rupa bentuk al-Quran The Miracle 15 in 1 yg sy maksudkan. Naskah ini berkulit keras. Selain kulit berwarna perang kehitaman, ada juga yg berwarna merah.
Kelebihan 1: Dalam naskah al-Quran ini terdapat terjemahan per kata yg menampilkan erti setiap kata dalam al-Quran. Dgn ini ia dapat membimbing kita dalam mempelajari dan menguasai bahasa al-Quran.
Kelebihan 2: Terjemahan ayat menggunakan versi terbaru terjemah Al-Quran dari Departmen Agama Indonesia.
Kelebihan 3: Metode pewarnaan tajwid. Dengan keserdehanaan 4 jenis warna yg berbeza, memudahkan dalam aplikasi pembacaan dgn ilmu tajwid.
Kelebihan 4: Panduan Hukum Tajwid. Ianya diletakkan di setiap halaman bg mempermudahkan kita menyemak kembali aturan tajwid.
Kelebihan 5: Di sertakan bersama VCD Tutorial Sistem QRQ. Metode ini bisa mengajar kita kaedah melatunkan ayat al-Quran agar konsisten dalam pembacaan mad dan ghunnah.
Kelebihan 6: Tafsir al-Muyassar yakni menggunakan penafsiran bil ma'sur dgn memilih riwayat yg sahih.
Kelebihan 7: Asbabunnuzul. Penyusunan disusun berdasarkan lembar dari salah satu ayat atau beberapa ayat yg terkait. Ianya mengutamakan periwayatan yg lbh tepat dgn memperhatikan matan dari kandungan riwayat-riwayat tersebut.
Kelebihan 8: Al-Quran adalah kalam Allah yg bertindak sbg pedoman kpd manusia. Di dalamnya mengandungi doa-doa yg diajarkan secara langsung oleh Allah utk kita. Justeru Al-Quran The Miracle ini menandainya bagi membantu kita agar mudah mengamalkannya.
Kelebihan 9: Saqafah Islamiyah berisi penjelasan khusus mengenai ayat-ayat tentang ibadah, hukum-hukum, tanda-tanda kebesaran Allah, tempat bersejarah, tokoh dan wawasan keislaman.
Kelebihan 10: Indeks al-Quran Alfabetik. Susunan indeks menggunakan metode penyusunan kamus bahasa Indonesia.
Kelebihan 11: Atlas al-Quran. Atlas ini merupakan kumpulan peta atau tempat-tempat bersejarah yg disebutkan dalam al-Quran. Tujuan disertakan adalah bagi memberi gambaran mengenai kebenaran al-Quran.

Kelebihan 12: Kisah para nabi dalam al-Quran. Kisah-kisah penuh hikmah dalam al-Quran dijelaskan secara sederhana utk kemudahan kita.

Kelebihan 13: Zikir al-Ma'surat disertakan terpisah sbg suplemen bonus. Dilakarkan secara ekslusif utk kemudahan amalan zikir kita.
Kelebihan 14: Intisari ayat berisi penekanan penting salah satu ayat dari tiap halaman yg dibaca. 
Kelebihan 15: Links to related articles merupakan petunjuk utk mempelajari dgn lebih mendalam tema pembahasan dalam laman yg dibaca.
Haa.. Menarik bukan Al-Quran The Miracle 15 in 1 ni? InsyaAllah jika kita gigih berusaha dalam mempelajari kalam Allah ni, pasti Allah permudahkan segala urusan. Jika berminat, kalian boleh dapatkannya di kedai-kedai buku utama seperti Pustaka Mukmin atau Minerva di Jalan Tuanku Abdul Rahman. Di Wisma Yakin Jalan Masjid India pun ada. Harganya dalam RM180.00 sahaja. Tak luak pun jika kita guna kan sebahagian kecil dari pendapatan dunia ni untuk pelaburan akhirat kita. InsyaAllah barakah. Semoga kita sama-sama bisa menjadi penyambung generasi al-Quran di zaman moden ini ya. Aminn~
 

No comments:

Post a Comment